(kúltyúb)

Minden, ami a tévéből kimaradt.

Friss topikok

SpeakEasy

harlem shake: engedd át magad a mémnek! #1

2013.02.24. 14:47 randomroderik


Bakonyi Zsuzsa fotós, újságíró és közösségi-médiamunkás vendégposztját közöljük a Harlem Shake sorozatból!

Nem egész egy hónapja tűnt fel először, mára pedig a csapból is a Harlem Shake videók folynak. A Wikipedián több nyelven találhatunk róla szócikket. A mémindító Filthy Frank internetes celeb féle legelső videón a legnépszerűbb poszt Barack Obama-é:

“Frank, what have you done to the internet?”

 void(0).jpegfotó: www.cottonable.com

Mostanra 40 ezernél is több Harlem Shake változat van fenn a Youtube-on, összesen több mint 175 millió megtekintéssel.

Érdemes közelebbről is szemügyre venni a vírusvideó útját, ami az internetes mém iskolapéldája is.

A mém az említett első videóval született 2013. január 30-án. Itt még csak egy részleteleme volt a videónak a négy latex ruhás ausztrál fiatal. Február 2-án került fel a videó egy 31 másodperces verziója, és az a válaszvideó is, ami megteremtette az elterjedt táncformulát: egyedüli maszkos kretén táncos rázza a fejét a ritmusra, majd a basszus beindulása után minden szereplő egész egyszerűen megőrül.

A folytatást pedig már itthon is egyre többen ismerik - végtelen változatban sokasodtak a Harlem Shake videók: “apa-fia”, víz alatt és víz felett, “in the office”, “army version”, “én és a kutyám” és a lista végtelen.
Ha valaki úgy érzi, lemaradt volna a legjobbakról, íme egy elég erős válogatás.

Marketing szempontból több érdekességről érdemes beszélni:

A zene mém jól tejel – élj a lehetőségekkel!
Baauer száma, a mém zenéje, elég szép eladásokat produkál, az iTunes listák élére is került néhány napra. Természetesen nem lehet felállítani az igazán ütős klip-mém receptet, de ha az általunk forgalmazott számmal valami hasonló történne, készüljünk fel minden fronton a kereslet növekedésére.

Igazából a Harlem Shake dalt már eleve vírusosra tervezték, ha lehet ilyet tervezni. Méghozzá azzal a céllal, hogy profitot hozzon – olvashatjuk a Time magazin online hasábjain. A zeneforgalmazó cég alapból azt a stratégiát szokta követni, hogy egy hónapig ingyenesen hozzáférhetővé teszi az új zenéket, hadd terjedjenek. Utána pedig fizetős minden. De mi van akkor, amikor jogdíj nélkül használja fel valaki a számot egy videóhoz? A Youtube Content ID szolgáltatása felkutatja a feltöltött videók közül azokat, amelyek az adott jogdíjas zenét használják, és hozzáférhetővé teszi az eredeti alkotó számára, aki ilyenkor vagy leszededheti őket, vagy úgymond áruba bocsáthatja. Ez azt jelenti, hogy a videóban megjelenő hirdetések után a bevételek a Youtube-ot és a szám alkotóját gazdagítják. Nem nehéz elképzelni, hogy mekkora pénz folyt be a Harlem Shake jogdíjasaihoz, akiknek természetesen eszébe sem jutott azzal az opcióval élni, hogy leszedessék a mém-videókat!

A mémekről lerántható bőrök száma szinte végtelen – csak csináld jól!

Meglepően kevés márkának és cégnek jött össze egy igazán sikeres adaptáció, főleg hirdetési célokat figyelembe véve. Most nem számítjuk ide azokat a videókat, amikor az irodai dolgozók hülyülnek egy jót – ez se nem növeli az eladást, se nem építi a márkát különösebben. Persze itt is lehet kivétel, ha ütőset sikerül alkotni.

Az egyik amerikai hírcsatorna valószínűleg sokkal ismertebb lett és “jófej” irányba tolta imidzsét a közel 6 milliós nézettséget hozó videójával.

Már neccesebb az egyik ruhaszabó videója, ami bár népszerű a nézettségi adatokat illetően, de kétséges, hogy a megfelelő márkakép alakul ki egy olyan helyről, ahol ruhavarrás helyett félmeztelen nők vonaglanak.

Természetesen a kreatív reklámügynökségek (közte a nagyokkal az élen) is úgy gondolták, hogy nem maradhatnak ki a buliból, de eddig csak középszerű alkotások születtek. Egy külön tumblr oldalon láthatjuk az összegyűjtött videókat tőlük.

A nagy márkáknál feltehetőleg hosszabb az átfutása egy ilyen kreatív ötletnek, és az első és eddig egyetlen nekirugaszkodás a Pepsitől elég siralmas és a szakma sem fogadta lelkesen – olvashatjuk a Mashable-ön. Valljuk be, az ugráló-őrjöngő embereket imitáló pepsis dobozoknál azért láttunk már szellemesebb megoldást. Feltehetőleg ők is úgy gondolták, hogy ennél többet is tudnak, és megcsinálták a Harlem Shake mémhez jobban passzoló Jeff Gordont is szerepeltető verziót. Értékelendő a gyors adaptáció, az azonnali válasz a nem éppen telitalálat első verzióra – és a siker sem maradt el!

Mielőtt megmutatnánk a legjobb “Harlem Shake hirdetést”, álljon itt egy elrettentő példa egy étteremlánctól, akik valószínűleg egyáltalán nem értették, hogy ez a mém miről szól. Őket egy másik vírus kapott el…

Tehát, hogyan is állhatunk marketingesként ehhez a vírusvideóhoz? A lényeg, hogy a “pure fun” elem ne vesszen el. Értsd meg a lelkét, és add tovább! Jelen esetben a siker titka a humor, a kreativitás, az őszinte csapatos őrjöngős idétlenkedés. Fontos az is, hogy passzolj a márkádhoz és a kommunikációs célodhoz. Szintén nem árt alázatosnak lenni – a léc magasra van téve, nem lesz senki megértő a márkák félsikereivel, amikor random emberek videóin könnyesre röhögjük magunkat.

A Sea World San Antonio február 16-án töltötte fel a saját Harlem Shake verzióját, ami egészen egyszerűen egy telitalálat reklám, szinte észre sem vesszük, hogy az. Jelenlegi pár napos élete alatt 4.5 millió feletti nézettséget produkált. Hát ki tud ellenállni a bólogató rozmárnak? Így kell ezt csinálni, kérem szépen!

 

Szerintetek hova tud még ez a mém fejlődni, mi lesz az evolúciós pályájának a csúcsa? Milyen legújabb marketinges Harlem Shake mém-fogással találkoztatok? Kíváncsian várjuk a véleményeiteket!

Szólj hozzá!

Címkék: bulvár mém szakmai online videó vírusvideó harlem shake bakonyi zsuzsa

A bejegyzés trackback címe:

https://kooltuub.blog.hu/api/trackback/id/tr25101508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása